Cari

Tuesday 1 June 2021

Ramadhan oh Ramadhan

Catatan ini di tulis pada 16hb Ogos 2012 Blog dulu

***************

Dulu masa saya kecik-kecik saya tak faham bila org tua-tua atau penceramah menyebut ‘sedihnya meninggalkan Ramadhan’. Sedih???….Naper plak nak sedih?…Issshhh org dewasa ni memang selalu mengkompiuskan saya lah…Apa yang kita suker buat, org dewasa tak bagi…ada jerrr alasan yg dorang bagi yang kita tak boleh terima. Tapi kenapa ekkk dorang kata sedih nak tinggalkan Ramadahn? Bukan ker raya nanti kita boleh makan puas-puas…boleh dapat duit kalau pegi rumah orang…boleh balik kampung dan macam-macam yang kita boleh buat waktu raya. Waktu raya nanti, bukan ker kita boleh jadik ‘kaya’ sejkejap….huhuhuhu….yang itulah yang saya tunggu sebenarnya….

Tadi sewaktu dalam perjalanan ke opis, hujan renyai-renyai…hatiku terasa sebak sbb teringatkan antara tanda-tanda malam Lailatulqadar ialah apabila cuaca redup dan sejuk….hmmm….Wallahualam. Saya buat refleksi seketika dan ingatkan kembali peristiwa saya masa kecik…teringat kembali stetmen ‘sedihnya tinggalkan Ramadhan’…yuppp…nw saya merasainya…mmg sayu…dan sebak.

Lepas bbrp siri ceramah yang saya dengar, barulah masuk dalam minda saya untuk merasakan betapa hebatnya Ramadhan. Waduhhhhh….lambatnyerrr otak saya nak menjana. Lambat jugak Nur nak menembusi hati saya rupanya…Mungkin selama ni ceramah yg saya dengar agak ‘flat’…cakap pun stret…balik-balik ustaz/ustazah bitahu ramadhan tu hebat, puasa tu wajib, tarawikh tu sunat, elakkan makan berlebihan, niat puasa jgn lupa…bla…bla…bla…hmmm…mmg membosankan. Takder langsung memberikan saya motivasi lebih bila berpuasa…Tapi ceramah yg saya dengar awal Ramadhan haritu memang bagusss….’make sense’….ada seorang ustaz muda beri ceramah yg isinya memang menusuk dikalbu dan buatkan saya terfikir….antara isinya;

Ramadhan ialah satu bulan yang sangat special antara dua belas bulan yg ada. Allah Maha Pencipta telah memberikan kita satu ‘TAWARAN’ yg sangat hebat. ‘OFFER’ umpama ‘JUALAN HEBAT’ di shopping kompleks…sudah pasti kalau ada SALE, kita takkan biarkan begitu sajer, kan…? Bayangkan kalau ‘OFFER’ tu diskaun 70%….waahhhhh…pastinya kedai belum bukak, semua dah beratur depan pintu. Jadiknya setiap ‘TAWARAN’ sepatutnya jangan kita lepaskan sbb RUGI nanti kalau kita biarkan TAWARAN tu berlalu begitu sajer. Bayangkan, kalaulah beg yang berjenama harga asalnya RM4300, tetiba TAWARAN DISKAUN 70%, jadikler RM1290….wahhhh….boleh pecah pintu kedai…!! Atau koman-koman pun beg Coach yg mumula harga RM1200, lepas diskaun harga jadik RM360, boleh pengsan tokey kedai melayan pelanggan2…

Skrg, bayangkan bulan Ramadhan, Allah TAWARKAN pahala yang berlipat ganda kalau kita beramal SEPANJANG bulan Ramadahan…!! Hanya di bulan Ramadhan sahaja TAWARAN ini sah. Bukan setakat itu sajer…Allah tambah lagi ada HAPPY HOUR pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan…!! SubhanAllah, bagusnya Allah bagi kita semua tambahan Happy Hour lagi. Bulan-bulan lain takder tawaran macamni…So, patutkah kita biarkan sajer tawaran tu berlalu…? Sayangnyerrrr kalau kita tak dapat melsayakan yang terbaik…satu kerugian yang besarrr…!! Alangkah bagusnya kalau kita dapat transferkan kegilaan shopping kita tu kepada kegilaan kita beramal kpd Allah…huhuhu…pasti kita menjadi seorang manusia yang HEBAT, kan..? Tapi mampukah kita lsayakan sebegitu….??? Tepuk dada, tanyalah IMAN…

Ceramah ni mmg betul berikan saya kesedaran betapa hebatnya Ramadhan.

Sambil saya memandu tadi, saya mengira Ramadhan tahun ni tinggal dua hari sajer lagi….memang terasa sedih dan sebak memandangkan TAWARAN akan ditutup tidak lama lagi dan saya terfikir seketika, apakah TAWARAN tahun depan dapat saya nikmati lagi…? Adakah saya akan berjumpa dgn Ramadhan yg akan datang…? 11 bulan lagi pusingannya…terasa sangat jauh dan bermacam perkara yg boleh berlsaya dalam tempoh 11 bulan….Mudah-mudahan saya dapat merasai TAWARAN yang akan datang…Mudah-mudahan saya dapat merasai sekali lagi HAPPY HOUR yg akan datang…Mudah-mudahan saya tidak lagi lalai dan leka pada Ramadhan yg akan datang.. 

No comments:

Post a Comment

Doaku Buatmu Gee